Заборона УПЦ МП: чому в Запорізькій області ще не прийняли таке рішення і хто його насправді блокує
Запорізька міська рада та Запорізька обласна рада так і не прийняли сесійні рішення щодо заборони діяльності УПЦ МП на території Запорізької територіальної громади та регіону. І якщо у випадку з міською радою на сесії не вистачило голосів обранців за звернення до вищих органів влади та розірвання договорів із Запорізькою єпархією УПЦ МП, то у випадку з обласною радою все набагато складніше.
Цього місяця в низці ЗМІ та в соцмережах з’явилося повідомлення про те, що проєкт рішення за ініціативою депутата обласної ради від фракції «ЄС» Сергія Лишенка «Про забезпечення зміцнення національної безпеки у сфері свободи совісті та заборону діяльності Української православної церкви московського патріархату на території Запорізької області» блокують посадовці апарату обласної ради. Зокрема, винними назвали керівника юридичного управління апарату облради Єгора Мороза та керуючого справами виконавчого апарату ради Володимира Подорожко. Нібито ці посадовці склали та підписали зауваження до цього проєкту, які унеможливлюють його подальший розгляд та прийняття відповідного рішення.
На сайті обласної ради проєкт рішеннябув опублікований ще 24 квітня 2023 року. В пояснювальній записці її автор наголошує на тому, що під час повномасштабної збройної агресії представники московської церкви неодноразово були викриті на колабораційній діяльності та злочинній співпраці з окупантами. І саме через ці факти та антиукраїнську позицію було запропоновано цим проєктом: заборонити діяльність Української православної церкви московського патріархату (офіційно зареєстрована як «Київська митрополія Української православної церкви) на території Запорізької області, а також сприяти зміни підлеглості релігійних громад УПЦ МП в канонічних та організаційних питаннях і здійснити інвентаризацію земельних ділянок, де розташовані храми УПЦ, аби в подальшому розірвати з ними договори оренди.
Начальник юридичного управління Єгор Мороз і справді подав свої зауваження до проєкту на дві сторінки. Зокрема, вони зводилися до того, що, діючим законодавством обласна рада не має таких повноважень щоб забороняти діяльність тих чи інших релігійних організацій. Посадовець запропонував внести деякі корективи до проєкту рішення. При цьому, аналогічні за своєю суттю рішення були прийняті в інших регіонах України, але навіть там керівництво ради зазначало, що мова йде про скоріше політичне, а не юридичне рішення.
«Узагальнена суть зауважень – проект рішення підлягає доопрацюванню з огляду на те, що окремі його положення не відносяться до компетенції Запорізької обласної ради. Рада не має повноважень забороняти (обмежувати діяльність) будь-яких організацій, в тому числі і релігійних. Крім того, вказано на те, що питання заборони релігійної організації із центрами впливу агресора (Росії) уже запропоновано вирішити Верховній Раді України у законопроекті №8371 від 19.01.2023. У містах та областях, де прийнято аналогічні за змістом рішення, депутати, як політичні суб’єкти приймали такі рішення ще у 2022 році Зауваження не містять та не можуть містити персонального ставлення чи відношення до організації, яку пропонується заборонити, про підтримку або про не підтримку діяльності не йдеться взагалі. В цьому може і сьогодні переконатися кожен бажаючий на сайті ради. Юридично правильним було б направити депутатам ради звернення (прийняте на сесії або колективно підписане) до Верховної Ради України із пропозиціями (вимогами) скорішого прийняття законопроекту. Такий шлях було обрано багатьма органами місцевого самоврядування», — прокоментував Єгор Мороз.
Ми запитали у автора проєкту депутата Сергія Лишенко – чи можуть зауваження юридичного управління унеможливити розгляд цієї ініціативи в сесійній залі і чи планується її розгляд найближчим часом.
«Це неправда, що виконавчий апарат блокує це рішення. Порядок денний формується головою через своє розпорядження. Прийняття рішення – це виключно компетенція депутатського корпусу. Апарат він лише опрацьовує питання. Наприклад, проєкти рішення на предмет їх відповідності законодавства перевіряє юридичне управління, а дотримання процедури — керуючий справами, за відповідність внутрішнім порядкам та правилам слідкують інші відділи, але остаточне рішення завжди за депутатським корпусом. Якщо юрслужба вбачає незаконність в тому чи іншому питанні, вони пишуть і дають свої зауваження. Це нормальна практика. Депутати можуть прийняти рішення всупереч всім зауваженням та застереженням. І можуть вносити свої правки, якщо є необхідність, навіть в сесійній залі. Питання, пов’язані з зауваженнями — це не питання, які блокують розгляд. Розгляд блокує тільки невнесення. Ми подали ще в квітні минулого року цілу низку проєктів рішень пов’язаних, наприклад, з Балицьким, Любім та іншою публікою. Ці питання теж не розглядали, бо сесія за більше ніж рік так жодного разу і не зібралася. Хоча в Законі «Про місцеве самоврядування в Україні» чітко визначено, що сесії обов’язково мають проводяться раз на квартал. Останній раз депутати збиралися 16 березня 2022 року в онлайні, 15 лютого в офлайні», — повідомив депутат Сергій Лишенко.
Народний обранець зазначає, що в обласній раді наразі існує низка ще більш нагальних питань за заборону діяльності УПЦ МП. Зокрема, це звільнення директорів комунальних установ і закладів, що проявили ознаки колаборації, списання майна комунальними закладами, фінансування громадських організацій, а також призначення керівників медичних закладів, зокрема, досі не вирішено питання з керівником обласної інфекційної лікарні.
На сайті обласної ради окрім самого проєкту рішення та зауваження юридичного управління немає більше жодних документів, які стосувалися цього питання, а отже незрозуміло звідки в соцмережах з’явився внутрішній документ – аркуш погодження з підписами посадовців, де зауваження вже окрім юридичного управління підписав і керуючий справами Подорожко.
«У Запорізькій області винними у не прийнятті рішення окремими політичними суб’єктами зроблено чиновників, які в силу посадових обов’язків зобов’язані здійснити перевірку проекту на відповідність Конституції України та законам України. Кожна посадова особа, яка візує проект рішення, відповідає за його перевірку в своїй частині, виходячи із повноважень такої особи. Правову експертизу проекту рішення здійснює виключно юридичне управління. Експертизу на відповідність соціально-політичним умовам, доцільності або не доцільності прийняття здійснюють політики.
Беззаперечно, навіть наявність зауважень, які в першу чергу спрямовуються ініціатору для дооопрацювання проекту, не може стати ані перешкодою, ні причиною не розгляду або не ухваленню рішення в тій чи іншій редакції. За прикладом Верховної Ради України, де до кожного законопроекту подаються зауваження Головного юридичного управління або Головного науково-експертного управління, та такі зауваження або враховуються або ігноруються (що найчастіше), у Запорізькій обласній раді також вносяться зауваження до проектів рішень, які розглядаються на сесії ради. Наразі Служба безпеки України проводить перевірку у зв’язку з цією ситуацією і діям причетних осіб буде надана правова кваліфікація», — пояснює керуючий справами обласної ради Володимир Подорожко.
Голова Запорізької обласної ради Олена Жук розповіла в інтерв’ю 061 про процедуру розгляду проєктів рішень радою та що саме заважає зібрати депутатів в сесійній залі чи хоча б за допомогою онлайн відеоконференції в ZOOM.
«Для того, щоб зібрати сесію, по-перше, потрібен кворум, потрібна безпека. Крім того, багато депутатів з території теж наполягають на тому, що скоро буде деокупація, і ми повинні вже з новими реаліями підійти, прийняти нові програми. […]Всі питання, які є супер нагальними, вони вирішуються в міжсесійному режимі. До прикладу, рішення про форс-мажорні обставини для агровиробників. Раніше це рішення приймали в сесійному залі. Цього року ми його прийняли альтернативним методом. Багато є запитань, чому не проводиться сесії в онлайн режимі. Потрібно розуміти, що одна справа прийняти звернення в такий спосіб, і зовсім інша — розгляд кадрових, операційних питань, передачі будівель і всього іншого», — зазначила очільниця ради Олена Жук.
Щодо звинувачень в бік апарату, що саме вони унеможливлюють розгляд відповідного проєкту рішення, то голова ради також підтвердила, що посадовці просто не мають таких повноважень і останнє слово має бути саме за депутатським корпусом.
«Щодо блокування, це точно не імперативна норма. Посадовець облради має зовсім інший рівень повноважень, ніж депутат. Весь виконавчий апарат обласної ради, і я, як представниця апарату, ми тут знаходимось і працюємо для того, щоб повністю забезпечити прийняття і виконання проголосованих проєктів ради, тобто депутатської діяльності. Виконавчий апарат Запорізького обласної ради заблокувати чи нав’язати депутатам прийняття такого чи іншого рішення не може. Депутати можуть прийняти рішення з якимось зауваженнями від апарату або без них», — зазначила голова ради.