У Запорізькій області зафіксували зниження частки вчителів та школярів, що спілкуються українською мовою
Частка вчителів, що використовують виключно українську мову під час занять за рік зменшилася на 13%, а учнів на 32%. Також по Запорізькій області збільшилася тенденція до використання російської мови в освітньому процесі на одному рівні з українською
Такими стали результати моніторингу щодо забезпечення функціонування державної мови в освітньому процесі по Запорізькій області, передає 061.
Дослідження проводила Державна служба якості освіти у співпраці з Уповноваженим із захисту державної мови на предмет дотримання норм мовного законодавства в закладах середньої освіти по всій Україні шляхом онлайн-анкетування вчителів, учнів та батьків. Більша частина респондентів по Запорізькій області, а це 63% серед батьків і 51% серед вчителів склали внутрішньо переміщені особи.
Як зазначила начальниця управління Державної служби якості освіти у Запорізькій області Тетяна Озерова, що під час моніторингу з’ясувалося, що частка учасників освітнього процесу для яких українська мова є рідною зменшилася в середньому на 43%. Так, 45% школярів та 33% учителів на Запоріжжі зізналися, що однаково сприймають українську і російську мову як рідну. Цей показник майже на третину більше, ніж був за рік до цього. В 2022-2023 році 95% педагогів і 82% школярів визнавали українську мову, як рідну.
« Відсоток тих дітей, учасників освітнього процесу, які користуються українською мовою, на третій рік війни у нас катастрофічно зменшився. У повсякденному спілкуванні учасників освітнього процесу переважає вживання російської мови. Серед старшокласників у Запорізькій області цей показник зріс в середньому на 17%. Також лише 15% учнів старшої школи обирають в інтернеті контент українською мовою. Рівень вільного володіння державною мови мають лише 39% учнів/учениць та 25% батьків, що в рази менше показників навчального року 2022/2023», — повідомила невтішні цифри Тетяна Озерова.
Також під час анкетування з’ясувалося, що всього за рік на 13% зменшилася частка вчителів, що послуговуються виключно українською мовою під час занять і на 10% зменшилася частка тих педагогів, які і на перервах спілкувалися з дітьми українською мовою.
«Дуже прикро, що менш як 80% відсотків освітян в різних куточках України послуговуються державною мовою або застосовують двомовність. І я кажу не про євроінтеграційну тенденцію, а саме про українсько-російську двомовність, яка, на жаль, зберігається на територіях закладах освіти, які формують в тому числі майбутнє Запорізької області. Те ставлення, яке ми закладаємо сьогодні до державної мови в закладах освіти, зберігатиметься на роки наперед. На жаль, носіями такої двомовності, меншовартості, знецінення національних інтересів є окремі педагогічні працівники наших закладів освіти, яким не важливо, якою мовою спілкуватися на перервах, після занять, як спілкуватися вчителям між собою», — промовив Уповноважений із захисту державної мови Тарас Кремінь.
Після презентації дослідження експертне середовище обговорило, що робити з цим далі і як формувати державну політику у підтримці розвитку української мови в регіоні, зокрема впровадження мовних курсів та стимулювання дітей та батьків до спілкування державною мовою