На Запоріжжі окупанти оголосили нові ціни на пальне і шантажують закриттям АЗС: чому це незаконно
Окупаційна влада на території Запорізької області вдається до чергових порушень законодавства і через розпорядження самопроголошеного псевдо губернатора області Балицького встановила ціни на пальне, оголосила про ревізії на АЗС невідомими людьми і шантажують закриттям заправкок за якісь невідповідності, встановлені незрозуміло ким і невідомо, в який спосіб. «Перевірено. Запоріжжя» розбирався з тим, що не так в цій заяві колаборантів і яке поле для маніпуляцій вони цим собі відкривають.
Євген Балицький, якого з недавніх пір прокремлівські ЗМІ вже почали називати «головою тимчасової адміністрації області», 27 липня на своєму Telegram-каналіповідомив про те, що в Запорізькій області знижено ціни на бензин, вони встановлені в рублях і тепер вони контролюватимуть якість палива та ціни, а ті заправки, які їм не відповідатимуть, — будуть закриті.
«Підписано розпорядження про створення лабораторії контролю якості за нафтопродуктами, які продаються по Запорізькій області. Працюватимуть виїзні групи, які відстежуватимуть якість та ціни. Якщо ціна перевищуватиме або якість не відповідатиме – такі заправки закриватимуться моїм розпорядженням в один день», — зазначив Балицький.
Також колаборанти обіцяють знизити податкову ставку для АЗС із 10% до 2%, але для цього треба буде зареєструватися у незаконних податкових органах окупантів.
«Усі заправки мають бути зареєстровані Військово-цивільною адміністрацією Запорізької області і працювати у законодавчому полі. Адміністрація максимально знизила податкове навантаження для продавців палива, розуміючи їхню ситуацію, з 10%, які були встановлені під акцизну групу, до 2%», — сказав Балицький у дописі.
Міський голова Мелітополя Іван Федоров підтверджує, що окупанти вже почали постачати паливо на заправки з Криму.
«Зараз всі заправки захоплені, як приватні, так і мережеві. Все паливо везуть тепер виключно з Криму», — зазначив Іван Федоровпід час брифінгу в Укрінформі.
Наразі в Україні уряд скасував державне регулювання цін на пальне, але залишив бензин та дизель без оподаткування акцизом та зі зниженим ПДВ. Зокрема,ставки ПДВ зменшено до 7% (а не 10%, як зазначає Балицький) на імпорт та постачання бензинів моторних, дизелю та скрапленого газу, а акцизний податок становить 0 євро щодо цих товарів. При цьому встановлювати суму податків в Україні має лише Верховна рада, а ніяк не псевдоголова псевда ВДА.
«Кабінет Міністрів України може вносити на розгляд Верховної Ради України законопроєкт, що змінює ставки акцизного податку на пальне і податку на додану вартість. Верховна Рада України може прийняти зміни до податкового законодавства», — прокоментували «Перевірено. Запоріжжя» у відділі інформаційної взаємодії державної податкової служби у Запорізькій області.
Юрист Дмитро Майстро зазначає, що особи, які начебто є представниками окупаційної влади, не мають жодних владних повноважень на території України. «Всі їх вказівки, рішення, розпорядження є нікчемними, не несуть жодних юридичних наслідків для громадян та є такими, що не підлягають виконанню», — пояснює правник.
Проводити ревізію на АЗС мають право лише визначені структури, а ніяк не якісь невідомі особи через розпорядження колаборанта. Контроль за якістю палива в Україні здійснюють одразу декілька органів — Держекоінспекція і Держпродспоживслужба. Великі мережі АЗС мають власні відділи контролю за якістю та пересувні лабораторії з дорогим обладнанням. «Перевірено. Запоріжжя» розпитали у запорізької Держспоживслужби, як вони проводять ці перевірки та яке покарання може бути за погану якість бензину.
«Ми здійснюємо відбір зразків палива, що реалізується на АЗС, які відправляються для проведення досліджень до акредитованих лабораторій. У разі, якщо, за результатами лабораторних досліджень, відібрані зразки палива не відповідають встановленим законодавствам вимогам, то застосовуються штрафні санкції. Штраф визначений у розмірі 300% вартості виготовленої або одержаної для реалізації партії товару. Перевірка якості пального можлива лише в ході проведення державного контролю з дотримання суб’єктом господарювання законодавства України про захист прав споживачів», — розповіли у Держспоживслужбі у Запорізькій області.
Зараз згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 13.03.2022 р. № 303, на період воєнного стану тимчасово припинено проведення планових та позапланових заходів державного контролю, крім запобігання неконтрольованому зростанню цін на товари, які мають істотну соціальну значущість (сюди входить паливо).
У Держспоживслужбі зазначають, що при перевірці відповідності цін для порушників можуть застосуватись такі санкції — вилучення необґрунтовано одержаної виручки (різниця між фактичною виручкою від продажу товару та виручкою за цінами, сформованими відповідно до запровадженого способу регулювання) і штраф у розмірі 100% необґрунтовано одержаної виручки. Крім того, за порушення порядку формування, встановлення та застосування цін і тарифів передбачена додаткова відповідальність у вигляді накладення адміністративного штрафу.
У податковій також зазначають, що за встановлені порушення вони можуть відібрати ліцензію на виробництво пального. А за оптову торгівлю пальним або зберігання пального без наявності ліцензії може загрожувати штрафом у 500 тисяч гривень чи 250 тисяч гривень за роздрібну торгівлю. В жодному випадку ніякий контролюючий орган за невідповідність цін чи палива не може просто так зачинити автозаправну станцію, тим паче за добу. Невідповідність ціни чи низьку якість палива (за результатами експертизи в акредитованій лабораторії) може встановлювати лише визначений законом регулюючий орган. До порушників можуть застосувати штрафи або відібрання ліцензії (це прерогатива податкової).
Щодо вимоги реєструвати бізнес в псевдо ВДА Запорізькій області, то варто пам’ятати, що згідно статтею111-1 «Колабораційна діяльність», як тільки підприємець заплатить податок країні-агресору, то він буде вважатися колаборантом. А це вже — кримінальне правопорушення і в залежності від ступеня провини може загрожувати позбавленням волі (максимальний строк до 15 років).
Проєкт реалізується ГО «Інститут масової інформації» та командою Перевірено.Запоріжжя і фінансується Фондом Thomson Reuters у межах програми підтримки незалежних ЗМІ в країнах Східного партнерства за підтримки Міністерства закордонних справ і в справах Співдружності націй Великої Британії.