«Мої досягнення оцінила батьківщина, мій виступ показали в Нью-Йорку»: історія топ-менеджера IT-компанії з ДЦП
Мешканець Запоріжжя Максим Титаренко є співзасновником та головним операційним директором IT- компанії «Lumighost», яка розробляє 3D-ігри та прикладне програмне забезпечення. В дитинстві Максиму поставили діагноз ДЦП і незважаючи на те, що програмувати він може лише двома пальцями він є прикладом для багатьох колег. Завдяки своїй наполегливості, бажанні постійно розвиватися і змінювати світ на краще йому разом з партнером вдалося отримати нагороду в номінації «100 найкращих підприємців США з українським походженням». Ми поговорили з IT- фахівцем про його професійне становлення, самоосвіту, розробку унікального стартапу SAAS сервісу Reskiner для створення шаблонного конструктора ігор на базі програмного забезпечення Unity, організації хакатону для своєї компанії «Lumighost Arena», плани щодо створення мотивуючого YouTube каналу для допомоги людям з інвалідністю.
Захоплення програмуванням через комп’ютерні ігри, самоосвіта та власні проєкти
Наш герой згадує, що перший комп’ютер у нього з’явився у 8 років, щоб він міг писати, коли пішов у перший клас. На той момент він вже дуже захопився комп’ютерними іграми. Першою іграшкою, яку запустили на комп’ютері, був квест «Ufo’s: пригоди інопланетянина». Для того, щоб він міг грати в ігри, батьки прикріплювали джойстик до дошки і до візка.
«Починаючи з 6 класу до мене на домашнє навчання почала приходити компетентна вчителька з програмування, тому ми досить швидко перейшли до вивчення мови Turbo Pascal. Це дало мені можливість аналізувати ігри з технічного боку. В цей же час почалися уроки англійської мови, без якої неможливо добре розуміти і вивчати програмування. Коли ж підріс мій брат, ми почали проходити ігри разом: він грав, а я дивився і підказував. Велике враження на мене справила Lineage 2 із жанру MMORPG. У грі мене приваблювала її соціальна частина: ти міг розвивати персонажа, знищувати монстрів і об’єднуватися з іншими гравцями в клани та альянси. Таким чином, у кожного в групі або клані була своя роль: хтось лікував, хтось атакував, хтось брав шкоду на себе, маючи хорошу броню. Це дало мені задатки програміста — гра нагадує будь-яку сучасну структуру компанії. У кожного своя незамінна роль у команді. Якщо команда діятиме злагоджено, проєкт завершиться вчасно, і якість роботи буде на високому рівні», — додає він.
Максим наголошує, що насправді в 11 класі він не прагнув вступати до університету. Але потім став сумніватися, що може здобути потрібні навички за допомогою однієї лише самоосвіти. Так, він вступив в університет ЗІЕІТ на заочну форму з дистанційним навчанням на факультет «Програмна інженерія».
«В університеті спілкування з викладачами відбувалося по електронній пошті. Мені надсилали конспекти і завдання, я розбирався і розв’язував їх. Найскладніше давалися математичні дисципліни, бо, крім розв’язання задач, потрібно було оформляти відповіді та записувати формули. Після другого курсу я впритул почав займатися самоосвітою, коли зрозумів, що знань, отриманих у виші, буде недостатньо для сучасної розробки. Мене зацікавило веб-програмування, і я займався за відео на YouTube і лекціями на Coursera. Загалом, можу сказати, що університет дав більше навичок у самодисципліні, а знання та досвід я здобув завдяки самоосвіті та своїм проєктам», — згадує Максим.
Він додає, що дуже вдячний батькам за підтримку, бо від них фактично залежить його побут і питання, пов’язані з ним.
«Я зміг зосередитися на навчанні та роботі, знаючи, що є їхня підтримка», — пояснює хлопець.
“Своїм внеском в індустрію IT в галузі Entertaiment я вважаю розробку унікального SAAS сервісу Reskiner”
Цей сервіс призначений для створення шаблонних ігор, а саме технічної частини, яка передбачала створення конструктора ігор на базі програмного забезпечення Unity.
Reskiner — SAAS сервіс, який дає змогу створювати ігри без будь-яких навичок програмування, без технічного або аналітичного складу розуму чи глибоким рівнем абстракції, логіка гри сама вестиме вас. Окремо зазначимо, що розроблений сервіс уже активно використовується в індустрії та має ще більші перспективи — він зможе скоротити витрати на виробництво гри на 97%, знизити вартість і обсяг робіт для розроблення унікальної MVP гри або гейміфікованого застосунку, допомагати виробництвам формувати власне цифрове Community, а також запускати нову лінію продуктів більш ефективно.
“Таким чином, з огляду на потребу у спрощенні процесу розроблення ігор, я в грудні 2020 року створив Reskiner — інструмент, який революціонізує процес створення 2D та 3D відеоігор. Зокрема в проєкті мною було реалізовано Reskiner Studio редактор, що дає змогу взаємодіяти з компонентами шаблону ігор і змінювати їх візуально та у вигляді даних. Мною було розроблено конструктор ігор, що має на увазі процес перетворення людської творчості в машинний код. Тепер користувач може легко взаємодіяти з сервісом та інтерфейсом програми:
По-перше, за допомогою Reskiner перед Game Designer відкривається можливість створювати ігрову логіку з вищою швидкістю завдяки відмові від залучення до процесу створення продуктів додаткових спеціалістів, адже тепер сервісом може користуватися кожен — вчитель, асистент і чиїсь батьки.
По-друге, вам не потрібна команда розробників, дизайнерів і додаткових специфічних фахівців у жанрі гри, яку ви намагаєтеся створити, від вас вимагається тільки підписка на Reskiner.
По-третє, своєю силою і крос-платформерністю він завдячує архітектурі рушія Unity, а це швидкість збирання проєктів під різні платформи”, — зазначає Максим.
Ідея щодо розробки Reskiner виникла, коли Максим працював із клієнтом AvivLearning, Inc. — корпорацією, яка намагалася за допомогою гейміфікації (процесу перетворення нудної і мало сприйнятливої інформації на ігровий процес, а згодом і гру) поліпшити інтерес американських школярів до алгебри. У корпорації це добре виходило, тест групи школярів показав, що це працює, школи хотіли інтеграції.
Наводячи приклад використання, скажімо, у KitKat новий вид шоколаду, у цьому випадку можна запустити маркетинговий хід через проєкт Reskiner. Компанія зможе підняти продажі та зібрати більш реальні враження від клієнтів, якщо використовуватиме гру. Алгоритм дій приблизно такий: зробимо поширення через QR на етикетці шоколаду і тільки ті покупці, хто відкрив цей шоколад, можуть знайти і завантажити цю гру.
“Розробка є воістину унікальною, що також підтверджується відсутністю конкурентів у нашій індустрії. На сьогоднішній день ми виводимо на ринок нове рішення, тому прямих конкурентів на даний момент немає. Варто також відзначити такий важливий факт, як можливість клієнтів Reskiner заробляти на своїй творчості. Завдяки вбудованим механізмам реклами і внутрішнім покупкам проект можна зробити комерційним”, — зазначає наш співрозмовник.
Розробка додатку для Чемпіонату світу з футболу та заснування власної компанії
На третьому курсі він створив додаток для Чемпіонату світу з футболу – 2014, оскільки з дитинства батько привив любов до футболу і Максим ніколи не пропускав подібні великі турніри.
«Цей застосунок давав змогу дивитися результати матчів і положення в турнірних таблицях на чемпіонаті світу в Бразилії. Його завантажило понад 200 тисяч користувачів по всьому світу. За фактом, це було першим моїм самостійним проєктом, який приніс мені перші зароблені гроші», — ділиться Максим.
У 2012 в онлайн-групі з програмування він познайомився з другом і нинішнім партнером Миколою. До 2017 року вони у співпраці намагалися робити пробні ігрові проєкти.
«Я організував розробку своєї власної гри Galactic Settlers. Це гра в жанрі Time Management. Для її реалізації я зібрав команду на основі фрілансу, до якої входили крім мене ще 4 учасники. Зважаючи на мою амбітність щодо її розвитку, на той момент я зіткнувся з нестачею технічних навичок і відсутністю належного фінансування, тому, гра не була дороблена, але я отримав великий досвід як у розробці на Unity3d, так і в якості організатора та менеджера проєкту, що дуже допомогло мені в подальшому», — каже Максим.
“Моє становлення спеціаліста в галузі Entertaiment в Unity Development”
Накопичивши необхідний багаж знань, хлопці вийшли на закордонну фріланс-платформу Upwork. Партнери робили проєкти в напрямку Unity 3D та Android Development. Максим, зокрема, відповідав за розробку Game Play і Mobile Application Architecture. Хлопці розділили обов’язки наступним чином: Максим забрав на себе більшу частину технічних питань, а Микола відповідав за комунікації з клієнтами. Завдяки цьому партнерам вдалося отримати великий досвід роботи із зарубіжними клієнтами щодо вимог, а також поглибити знання в IT-технологіях.
«У Computools я потрапив за допомогою друга, який наймався туди. Спочатку я працював як Unity програміст, далі більше займався мобільною розробкою на Android та iOS. Я можу програмувати лише двома пальцями, тому для роботи використовую IDE, у яких багато допоміжних функцій і гарячих клавіш для прискорення процесу. У процесі роботи намагаюся насамперед чітко продумати алгоритми та архітектуру, щоб потім менше потрібно було рефакторити код. Тут я отримав перший досвід участі в деяких мітингах і мозкових штурмах, чому я був радий, бо це дуже допомогло мені надалі під час роботи в моїй компанії», — пояснює Максим Титаренко.
Так, з’явилася ідея у Максима та Миколи створити власну компанію «Lumighost» яка спеціалізується на розробці 3D-ігр та прикладного програмного забезпечення на замовлення.
«У якийсь момент я зрозумів, що доріс до такого рівня, що можу використовувати свої знання не тільки в комерційному напрямку, а й з упевненістю передавати їх менш досвідченим фахівцям. З іншого боку, фріланс проєкти та робота в інших компаніях підштовхнула нас із партнером до аналізу процесів пошуку проєктів на замовлення та їхньої реалізації, що привело нас до думки про те, що ми можемо створити більш якісні процеси для своєї майбутньої компанії», — зазначає наш співрозмовник
«Lumighost» була зареєстрована у Великій Британії 24 жовтня 2020 року. За перший рік існування компанія зросла з 2 до 35+ співробітників.
Максим займає позицію Chief Operation Officer, до головних обов’язків якого входить: розробка основних процесів управління проектами; контроль якості та оцінка професіоналізму розробників; супровід безперервного розроблення і тестування проєктів за допомогою CI/СD; створення системи цінностей і мотивації; перевірка діловодства; оптимізація та стандартизація процесів.
Завдяки моїм зусиллям з партнером усі процеси компанії, які описані в регламентах, доведені до вимог міжнародної стандартизації якості процесів. Таким чином, компанія Lumighost запрацювала належним чином і змогла отримати міжнародний сертифікат ISO 9001:2015 — Quality management systems, який ми тепер можемо підтверджувати щороку.
«Наразі як COO роблю внесок у розвиток професійних навичок співробітників усередині компанії, оскільки завдяки моїй технічній підтримці впродовж усіх етапів розроблення проєктів мені вдалося вивести приблизно п’ятьох фахівців рівня трінні до впевненого мідла завдяки тому, що я є унікальним розробником, якому доступні якісні знання рівня сеньйора в різних IT-технологіях і процесах управління проєктами різного рівня складності», — пояснює свою роль Максим.
Самореалізація амбітних ідей на світовому ринку за підтримки хакатон «Epoint Ecommerce Solution for Metaverse and 3D Games»
«23 березня 2023 року ми, як команда від компанії Lumighost, брали участь у хакатоні «Epoint Ecommerce Solution for Metaverse and 3D Games». Захід був спрямований на розробку революційних рішень для електронної комерції для швидкозростаючої метамережі та екосистеми 3D-ігор. Наше рішення задачі щодо можливості платежів за ігрові покупки у віртуальній реальності посіло перше місце”, — каже Максим.
Рішення Epoint Ecommerce Metaverse, запропоноване Lumighost, має на меті революціонізувати спосіб взаємодії людей з електронною комерцією в метапросторі та 3D-ігрових середовищах. Це комплексне рішення забезпечує безперебійний процес покупок для користувачів у цих віртуальних світах.
“Я спеціалізуюся на нативній мобільній розробці, тому моєю роллю було забезпечення сумісністі рішення з різними мобільними платформами — гарантує, що рішення сумісне з популярними мобільними операційними системами, включаючи iOS та Android. Такий підхід дозволяє користувачам отримати доступ до Epoint Ecommerce Metaverse через свої смартфони або планшети, що робить ще більш зручним та доступним”, — пояснює наш герой.
Метапростір електронної комерції Epoint також відкриває нові можливості для брендів і рітейлерів, щоб розширити своє охоплення та взаємодіяти з клієнтами у метапросторі та 3D-іграх. Створюючи віртуальні вітрини та пропонуючи унікальні пропозиції створюючи віртуальні вітрини та пропонуючи унікальний спосіб покупок, компанії можуть виходити на нові ринки та будувати довготривалі відносини з клієнтами.
“Ці рішення не тільки покращать користувацький досвід, але й створять нові можливості як для комерції, так і для розробників”, — впевнені творці.
В цьому ж році, 10 березня 2023 року був завершений міжнародний хакатон від компанії Lumighost з розробки ігор та гейміфікованих додатків на замовлення, яка орієнтується на пошук нових талантів серед фахівців геймдев ринку. В даному заході я увійшов в члени жюрі та приймав участь у відборі кандидатів до фіналу конкурсу, а також в самому фіналі. Окрім мене в жюжі брав участь співзасновник компанії — Микола Сморгун. В змаганні брали участь розробники з країн всього світу, зокрема з Америки та Канади. Участь у конкурсі була безкоштовною та відкритою для всіх, хто хоче позмагатися у розробці ігор”, — пояснює Максим.
Хакатон отримав відповідну назву — «Lumighost Arena», основною ідеєю було створення мережевної міні гру на Unity3d. Темою конкурсних робіт була розробка Arena Gameplay Mechanic в рамках створення RPG гри на Unity з підтримкою мультиплеєра. Центральною проблемою став поганий, неякісний ігровий дизайн у багатокористувацьких іграх. Саме з цією проблемою учасники конкурсу мали впоратися і представити своє рішення у вигляді розробленої гри.
Як зазначено в правилах змагань, допускалася як індивідуальна, так і командна участь у хакатоні. Змагання проходили з 6 по 10 березня, коли були оголошені імена переможців. Перше місце посіла гра Ghost Tanks.
Конкурсанти боролися за грошові призи, а також можливість безкоштовно доопрацювати свій проект з професійними розробниками та розмістити готовий проект в AppStore та PlayMarket.
“З огляду на інноваційні рішення конкурсантів наша компанія впевнена, що хакатон Lumighost Arena має велике значення для розвитку ігрової індустрії, оскільки основна мета і завдання конкурсу — за допомогою запропонованих учасниками робіт вирішити проблему некомерційного ігрового дизайну в багатокористувацьких іграх. Ця подія допомагає вирішити важливу проблему популяризації ігрової індустрії”, -— кажуть в компанії.
Впевненість в моєму визнанні оточуючими прийшла з участю в TOP 100 USA Entrepreneurs with Ukrainian origins
У березні 2023 року з співзасновниками зв’язалися представники TOP 100 USA Entrepreneurs with Ukrainian origins і запропонували пройти відбір на номінацію. Через місяць стало відомо, що Максим і Микола номіновані.
«Сама церемонія мала відбутися в Нью-Йорку. За технічних обставин я не зміг потрапити на неї. Але ми з батьком записали моє відеозвернення і я наклав на нього AI голос, щоб було зрозуміло, що я говорю всім слухачам. Напевно, те неймовірне відчуття якоїсь великої перемоги прийшло, коли Микола надіслав відео з номінації, де на честь мого звернення пролунали оплески. Мої досягнення оцінила батьківщина, мій виступ показали в Нью-Йорку! Після цього моменту я відчув себе причетним до чогось важливого, до якоїсь спільної справи, яка об’єднує мене з моєю країною, а потім і з усім світом», — додає Максим.
Про плани на майбутнє і особливості роботи з людьми
Повномасштабне вторгнення Максим разом з батьками зустрів у Запоріжжі.Він зазначає про те, що у перші дні долав шок і нерозуміння подій, що відбуваються. Сім’я хотіла виїхати до родичів у Яремче, але не ризикнули тому, що в людей була паніка, багато хто намагався виїхати з гарячих точок, основні дороги були переповнені.
«Ніхто, звісно, не очікував, що таке може статися в наш час», — каже Максим.
Свій відбиток війна поклала і на існуючі робочі процеси, бо компанії працює багато людей з України. І навіть довелося заморозити кілька проєктів, поки люди не знайшли безпечні місця.
Зараз Максим працює з дому на постійній основі, зв’язок із компанією підтримує за допомогою онлайн додатків для зв’язку. Завдяки роботі йому вдавалося більше спілкуватися голосом. Він каже, що так швидше, ніж набирати текст, як це було в універі або при фріланс замовленнях.
«Що стосується того, як мені вдалося пристосуватися фізично, то я працюю або за столом, або лежачи на дивані. Поруч зазвичай лежить планшет і, якщо потрібно, другий ноут, можу підключатися до нього через TeamViewer для роботи або доступу до файлів. Якщо потрібно набирати багато тексту, підключаю до ноута переносну клавіатуру. Перш ніж взятися за будь-яке завдання, я ретельно обмірковую всі його можливі складові для того, щоб якнайменше докладати затрат до його виконання, оскільки, зважаючи на фізичні особливості, пов’язані із захворюванням, мені доволі важко даються такі прості дії, як користування клавіатурою, мишкою користуватися я взагалі не маю змоги, на виручку приходить тачпад. Коли я працюю над написанням коду, перш за все мені потрібно сформувати структуру програми і весь її функціонал по черзі в голові», — розказує він.
Ми запитуємо у Максима, що він вважає головним викликом під час створення та розвитку IT-компанії, і він не вагаючись зазначає, що це робота з людьми.
«У площині аутсорсингу постійно потрібно з ними працювати. Починаючи від пошуку і залучення клієнтів до самої реалізації проєкту, без чітких прописних процесів неможливо… Тому що потрібно чітко розуміти, що ти робиш і навіщо, і який результат має вийти на виході. Але звісно легше сказати ніж зробити, у 80% проєктів план може переглядатися вже під час розробок, чи то клієнту треба переглянути певний функціонал, що деколи тягне за собою фундаментальні трансформації коду проєкту, чи то розробники не дописали щось, або вирішили, що певний функціонал має працювати саме так, а не так, як хоче цього клієнт», —пояснює Максим.
Щодо планів на майбутнє, то Максим зазначає, що планує розвивати стартап Reskiner, а також кілька інших проєктів, пов’язаних зі штучним інтелектом, а також розвивати власний YouTube канал,
«Я маю задумку щодо створення YouTube каналу про моє життя і те, як мені з моєю хворобою вдається досягти тих чи інших результатів. Ця думка мене наздогнала, в процесі спілкування з такими ж людьми, як і я. Зазвичай спілкування починається з якихось побутових розмов і обговорення відсутності можливостей розвиватися в соціумі, адаптуватися в сучасних реаліях, реалізуватися як фахівцям своєї справи. Далі я розповідаю про свої скромні успіхи, і це завжди викликає непідробний подив, а також багато запитань, як і з чого починав, які кроки поступово робив, йдучи до своїх цілей», — каже Максим.
Кілька місяців тому він започаткував пробний прототип YouTube каналу, де за допомогою AI, де створив музику і заставку, потім вручну накладає туди додаткові аудіо- та відеоефекти, далі зводжу це все докупи і викладаю у відеоформаті. На ньому вже 2.5 тисячі підписників.
“Хоча в мене й були певні навички обробки відео форматів, мені все одно довелося вивчати багато нового. До речі, можливо навіть його вдасться монетизувати, тому що на каналі вже є переглядів на 1.5 тисячі годин, а для монетизації необхідно 4 тисячі”, — впевнений він.
«Також у мене є мрія створити організацію, яка допомагатиме людям з інвалідністю в навчанні та пошуку свого покликання. Уже є кілька ідей щодо шляхів реалізації цього проєкту, але, на жаль, брак часу відтерміновує це починання», — зазначає Максим Титаренко наостанок.