На Алмазному мешканці самостійно обладнали недороблену «скляну» зупинку лавками
На зупинці «Школа № 28» місцеві мешканці самостійно встановили лавки у недоробленому «скляному» павільйоні, але саму зупинку скоро може прибрати фірма, яка її встановила
23 жовтня спільнота «Транспорт Полтави» опублікувала фото зупинки «Школа № 28», на якому недороблений «скляний» павільйон місцеві мешканці обладнали лавками з підручних засобів. Чому ж полтавці змушені самостійно встановлювати собі лави на зупинках та шукати, де сховатися від дощу та спеки, доки чекають транспорт?
Ще у 2020-му році полтавське міське управління ЖКГ, яке на той час контролювала партія «Рідне місто», почала ремонт понад 90 зупинок в рамках чотирьох договорів з ТОВ «Будівельна компанія «Віват Груп». До зміни влади за результатами місцевих виборів підрядник встиг зробити лише половину замовлення — переважно на околицях міста (пластикові павільйони) і трохи в центрі Полтави (скляні зупинки). Вже у 2021 році оновлена міськрада на чолі з Олександром Мамаєм з невідомих причин не профінансувала завершення робіт.
Повномасштабне вторгнення додатково відтермінувало встановлення та ремонти зупинок. У 2023-му році проект із завершення встановлення 42 нових зупинок відкоригували за 1,4 млн грн. Цей процес відбувся ще тоді, коли за квотно-корупційним принципом розподілу влади у Полтаві управлінням ЖКГ керувала фракція «За Майбутнє». Наприкінці 2023 року були проведені тендери для завершення 20 зупинок та укладені відповідні договори з ТОВ «Смартбуд Девелоп» (реінкарнацією «БК «Віват Груп», яку забанило АМКУ). Та до завершення робіт справа так і не дійшла через низку як юридичних, так і політичних причин.
Наразі за сферу ЖКГ у Полтаві відповідає партія «Слуга Народу». Тема із капремонтом зупинок для оновленої міської влади стала «токсичною»: рішення ремонтувати будуть критикувати через вартість робіт, а не критикувати — через бездіяльність та байдужість до користувачів громадського транспорту.
Після критики «Полтавщини» Держаудитслужба та АМКУ вивчили тендери та знайшла порушення як у нових (2023 року), так і у старих тендерах (2022 року). Після цього управління ЖКГ зобов’язали розірвати договори, а підрядника повернути оплачені за зупинки кошти. Крім того, до процесу вивчення тендерів щодо ремонту зупинок приєдналися також поліція та прокуратура, які виявили змову та переплату за вже оплаченими договорами. Наразі вже є рішення суду першої інстанції щодо повернення коштів — компанія, яка встановлювала зупинки, має повернути гроші за те, що встигла зробити.
З власних спостережень ми розуміємо, що компанії «БК «Віват Груп» оплатили не все, що вона встигла зробити. Тобто деякі зупинки вже чотири роки встановлені підрядником «на благодійній основі». Отже, якщо підрядник не отримає оплату за встановлені павільйони, а апеляційний суд ухвалить остаточне рішення щодо повернення вже отриманих коштів, то фірма може взагалі прибрати всі встановлені наразі зупинки.
Тож зараз у Полтаві залишається недоробленими близько 40 зупинок, на які зроблені нові проекти ремонту. З цих 40 зупинок, ще близько 20 взагалі не мають ані павільйонів, ані лавочок. Доробити зупинки не можуть, бо є позови як в господарських судах, так і кримінальні провадження щодо цих ремонтів зупинок.
Так що робити?
То що ж робити в цій ситуації міській владі? По-перше, на нашу думку, варто було б зібрати брифінг і пояснити взагалі, що ж сталося і які подальші дії плануються. Оскільки тривають судові процеси та розслідування кримінальних проваджень, влада не хоче прийняти політичні рішення щодо витрат коштів на ремонт зупинок. Варто було б розглянути облаштування хоча б тимчасових зупинок, встановивши принаймні пластикові павільйони або хоча б лавочки без навісів. Потім, коли будуть зроблені зупинки, ці тимчасові павільйони чи лавочки можна прибрати в резервний фонд.
Проблему, яка існує 4 роки, потрібно вирішувати. Адже весь цей час існують зупинки, де немає ані навісів, ані лавочок і мешканці Полтави змушені чекати транспорт, стоячи під зливою чи спекою.
Анастасія НЕДОГОРСЬКА, «Полтавщина»