Gorozhanin.com.ua

Збережемо рідну землю!

07 августа
01:03 2018

Пріоритетним напрямком роботи для колективу ДНЗ №280 є: організація єдності екологічного і валеологічного виховання дошкільнят, їх інтеграція в освітньому процесі. Такий підхід сприяє не тільки формуванню основ екологічного світосприймання, вихованню ціннісного відношення до свого здоров’я та життя, життя інших людей, але і цілісному розвитку дитини.

З метою системної еколого-валеологічної освіти дітей в дошкільному закладі створено розвиваюче екологічне середовище:

— кімната «Здравушка» для проведення занять з екології та валеології, яка має зону бібліотеки, колекцій і лабораторію, зону навчання, оснащену наочними посібниками, дидактичними та розвиваючими іграми;

— куточки природи в групах. Перевага зеленого кольору, квітучі рослини, підводний світ акваріумів, хом’ячки, пташки викликають у дітей позитивні емоції, виконуючи оздоровчу і релаксаційну функції, що особливо важливо для дітей  з ранніми проявами туберкульозної інфекції, які цілодобово перебувають в дитячому садку;

— оформлені та озеленені також приміщення дошкільного закладу;

— на території розміщені квітники, городи овочевих культур, лікарських рослин, ягідник, куточок лугу, лісу, горобиновий гайок, визначена екологічна стежка з об’эктами для  спостережень.                    

Така організація та екологізація розвиваючого середовища сприяє інтелектуальному, естетичному, духовному розвитку дітей, їх оздоровленню, формуванню екологічно-доцільної поведінки.

Виховання екологічної культури починається з раннього віку – періоду найактивнішого дослідження світу, тому свою роботу ми спрямували на розвиток емоційного відгуку, сенсорного досвіду, допитливості в процесі спілкування з природою.

Ефективною формою екологічної освіти є спеціальні заняття на яких діти отримують знання про об’єкти та явища природи, їх взаємозв’зки.

Екологічний розвиток дітей передбачає тісний взаємозв’язок змісту, форм і методів навчання їх інтеграцію з різними напрямками: валеологічним, музичним вихованням, з образотворчою, ігровою, трудовою та іншими видами дитячої діяльності.

Сучасний підхід до екологічної освіти вимагає запровадження новітніх технологій, тому в усіх видах і формах роботи активно використовуються сучасні психозберігаючі, здоров’яформучі технології та технології психолого-педагогічного проектування, які базуються на особистісно-зорієнтованій моделі розвитку, навчання і виховання дошкільнят (арт-терапія, казко-, музико-, кольоро-, фіто-, аромотерапія, психогімнастика, пальчикова, дихальна, звукова гімнастика, гімнастика для очей, елементи самомасажу та ін.)

Природа дуже тісно пов’язана з фізичним вихованням дітей. На заняттях з фізичної культури вони із задоволенням перевтілюються в той чи інший образ і рухаються, передаючи основні ознаки тварин, рослин, природних явищ.

Будуючи роботу на основі принципів розвиваючої педагогіки оздоровлення, ми використовуємо також елементи східної оздоровчої гімнастики (у-шу, хатха-йоги). Це сприяє розвитку усвідомленої моторики, творчої уяви у дітей, їх фізичному і психічному здоров’ю.   

Дітям необхідно живе спілкування з природою, тому значну увагу приділяємо заняттям – подорожам екологічними стежками, спостереженням під час прогулянок, праці в природі.

Нами були розроблені маршрути екологічних стежок у відповідності з віком дітей та порами року із включенням оздоровчих заходів, ігор, експериментальної діяльності.

Особливу увагу приділяємо формуванню у дітей знань про природне та суспільне довкілля як середовище життєдіяльності людей та вплив різноманітних чинників на здоров’я.

Виховання екологічної культури дітей не можливе без тісної співпраці з сімєю. Батьки приймають активну участь у трудових десантах, святах, розвагах, внутрішньосадових та міських конкурсах, де вони разом із своїми дітьми неодноразово були призерами.

З 2002 по 2005 роки діти разом із своїми батьками приймали участь у міській програмі  «Тато, мама і я – екологічна сім’я», започаткованої Асоціацією «Екологічна освіта» за підтримки Запорізької міської ради. Це сприяло духовному зближенню батьків із своїми дітьми.

Міська програма  «Тато, мама і я –екологічна сім’я» (автор Васил’єва Т.М.) знайшла своє впровадження та подальший розвиток в системі екологічного виховання нашого дошкільного закладу. 

Участь у міських заходах щодо екологічної освіти підростаючого покоління та наш власний досвід з використання методу екологічних проектів сприяли створенню освітнього проекту «Збережемо рідну Землю!» для дітей старшого дошкільного віку.

Цей проект складається з екологічних міні-проектів, згрупованих за блоками на кожну пору року: «Тварини в історії моєї сім’ї», «Візит до дерева» (весняний, літній, осінній, зимовий), «Збережемо ялинки!», «Знайомі незнайомці», «Краплинка» (бережливе ставлення до води), «Птахи — наші друзі» («Допоможи птахам», «Зустріч птахів»), «Щоб книжки жили довше», «Світ комах», «Грибна абетка», «Квіти – краса землі», «Першоквіти», «Моя планета – Земля» («Допоможи землі!» — проблеми відходів, збереження енергетичних ресурсів, «Прикрась Землю» — прибирання, озеленення території, висівання квітів).

Представлені міні-проекти можуть мати варіації окремих підтем, різні заходи, форми і методи реалізації, змінюватись і доповнюватись новими екопроектами, екоакціями, актуальними на даний час. Під час реалізації освітнього проекту педагоги можуть виявляти власну ініціативу, творчість, самостійний пошук.

Освітній проект «Збережемо рідну Землю!» має ігровий сюжет і є складовою частиною системи екологічної освіти в ДНЗ, доповнюючи освітній процес. Сюжет твору А. Екзюпері визначає головну роль для кожного з учасників проекту — роль Маленького принца (принцеси) Землі, господаря своєї планети, що робить справи, які покращують оточуючий світ, приносять радість людям, тваринам, рослинам, самим собі.

Мета для дітей: стати принцем (принцесою) і бути дбайливим господарем свого рідного краю, як Маленький принц із казки Екзюпері, та жити за правилом: «Встав вранці, умився, привів себе до ладу – і одразу ж наведи лад на своїй планеті».

Реалізація міні-проектів здійснюється в ігровій формі, через залучення дітей до різних видів творчої та практичної екологічно значущої діяльності в безпосередньому контакті з різними об’єктами природного та соціального середовища. Обов’язково звертається увага дітей на значення та використання людиною тих чи інших об’єктів і явищ природи, як вони впливають на здоров’я (користь, шкода) та на бережливе ставлення до них, природоохоронну діяльність.

Такий підхід сприяє ефективності засвоєння знань дітьми на практиці, відповідає їх віковим можливостям.

В кінці кожного міні-проекту передбачається підведення підсумків (проведення тематичного заняття, розваг, відео-, фотозвіти), на які запрошуються батьки.

Підсумком  всього освітнього проекту «Збережемо рідну Землю!» є свято «День народження Землі», до якого готуються і діти, і батьки, і всі працівники дитячого садка. Прибирають та озеленяють територію, приймають участь у конкурсі малюнків, поробок «Земля – наш дім». Свято стало традицією нашого садочку і проводиться кожний рік до всесвітнього Дня Землі (22 квітня).

Комплексний, системний підхід до процесу екологічної освіти дошкільнят в системі взаємин “вихователь — дитина — батьки” показав, що  наші діти мають елементарні уявлення і поняття про природне довкілля, як середовище життєдіяльності та вплив різноманітних чинників на здоров’я. Можуть на практиці їх використовувати, брати посильну участь в природоохоронній діяльності, піклуватись про найближче природне довкілля (в груповій кімнаті, на майданчику дитсадка, вдома, в районі, місті); більше помічати і розуміти, емоційно відчувати, любити і берегти світ природи.                                                                    

Розвиток здібностей бачити, чути і сприймати природу, жити у гармонії з світом і з собою – є невід’ємною частиною екологічної культури, а також культури здоров’я, культурного розвитку  взагалі.


Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/acoareis/public_html/wp-content/themes/legatus-theme/includes/single/post-tags.php on line 5
Share

Статьи по теме

Последние новости

Что такое шок и как с ним бороться

Читать всю статью

Мы в соцсетях

Наши партнёры

UA.TODAY - Украина Сегодня UA.TODAY

Наша цель – ваш комфорт: EA-LOGISTIC – гарантия эффективных международных грузоперевозок.