У столиці створили плейбек-театр за участю людей з інтелектуальними порушеннями
У Києві представили проєкт «Створення інклюзивної команди плейбек-театру» за участю людей з інвалідністю внаслідок інтелектуальних порушень.
Про досвід розповіли в Укрінформі його організатори з благодійного товариства «Джерела» за фінансової підтримки Українського культурного фонду.
“Метою проєкту було створення інклюзивної команди за участю людей з інвалідністю внаслідок інтелектуальних порушень, студентів вишів, фахівців у сфері інклюзивної та спеціальної освіти, акторів плейбек-театру, що досліджували проблеми інклюзії та шляхи їх вирішення через особисті історії глядачів під час плейбек-перформансів та обговорень, сприяючи зміні ставлення громадськості щодо осіб з інвалідністю внаслідок інтелектуальних порушень та їх можливостей”, — розповіла керівниця соціально-інтерактивного театру БТ «Джерела» Тамара Наук.
Згідно з проєктом, проведено чотири офлайн і чотири онлайн плейбек-перформанси для студентської молоді, фахівців у сфері спеціальної освіти, сімей, які опікуються людьми з інтелектуальними порушеннями, та небайдужих громадян. Перформанси проведено з метою дослідження проблем інклюзії через особисті історії глядачів.
“Проведено дослідження серед глядачів для виявлення їхньої оцінки стосовно розширення уявлень щодо інклюзії та змін у сприйнятті образу людини з інвалідністю внаслідок інтелектуальних порушень. Дослідження продемонструвало готовність та потребу суспільства обговорювати складні соціально значущі теми та сприймати інклюзивне театральне мистецтво як його особливий вид”, — зазначив психолог проєкту «Створення інклюзивної команди плейбек-театру» Михайло Паламарчук.
За результатами проєкту розроблено методичні рекомендацій щодо створення інклюзивної команди плейбек-театру та відзнято відеоролик «Мій шлях у театрі», який став унікальним свідченням реалізації творчого потенціалу людини з інвалідністю в театральній діяльності.
Особливістю плейбек-театру стала участь у ньому студентів профільного вишу, які в майбутньому зможуть застосувати цю практику в роботі з людьми з особливими освітніми потребами.
“Факультет готує спеціалістів, які працюватимуть з людьми з особливими освітніми потребами. Студенти залучаються до роботи з першого курсу, маючи можливість застосувати свої теоретичні знання на практиці і безпосередньо залучаються до гри в театрі БТ “Джерела”. Таким чином студенти стають фахівцями-професіоналами високого гатунку”, — сказала доцентка кафедри психокорекційної педагогіки НПУ імені Драгоманова Людмила Чепурна.
Плейбек-театр – різновид інтерактивного театру імпровізації, що включає дві основні комплементарні практики: розповіді глядачами особистих історій на публіку та миттєвої художньої інсценізації акторами цих розповідей у специфічних формах. У плейбек-театрі інсценізуються індивідуальні історії присутніх на виставі глядачів.
Дійство плейбек-театру зазвичай називають «перформансом», оскільки в ньому акцент не на результаті, а на процесі творчості, з чого випливає безпосередня цінність мистецьких дій учасників у режимі реального часу.
Плейбек-театр часто використовується як інструмент соціальних змін на рівні малих та середніх, закритих та відкритих, однорідних та неоднорідних груп.