Gorozhanin.com.ua

Проект «літаючі крила», рекорд швидкості і 26 «мертвих петель». Історія легендарного Харківського авіаційного інституту, — ФОТО

24 апреля
14:31 2023

Історія легендарного Харківського авіаційного інституту.

Національний аерокосмічний університет імені Жуковського «Харківський авіаційний інститут» — легендарний і провідний український вищий навчальний заклад, який готує фахівців у галузі розробки і виробництва авіаційної та космічної техніки. Саме завдяки ХАІ розвивалися не тільки вітчизняні, а й світові технології, які дозволили підкорити небо і космос. Деякі з винаходів взагалі були справжнім технологічним проривом, що вплинуло на подальший розвиток людства.

Редакція сайту 057 розповідає історію легендарного Харківського авіаційного інституту.

Створення та унікальний випадок в історії ВНЗ

Проект "літаючі крила", рекорд швидкості і 26 "мертвих петель". Історія легендарного Харківського авіаційного інституту, - ФОТО, фото-1

Історія Харківського авіаційного інститут почалася у 1912 році, коли за ініціативи професора Георгія Проскури створили авіасекцію на кафедрі гідромеханіки Харківського технологічного інституту. Так, 4 серпня 1923-го колегія Укрголовпрофосвіти позитивно розглянула питання про відкриття авіаспеціальності в ХТІ. У підсумку на механічному факультеті відкрилося авіаційне відділення. У першій групі навчалися всього 5 студентів. Трохи пізніше виникла друга група, де вже було 18 чоловік.

Зростаючий інтерес до проблем авіації й авіаційної освіти сприяв тому, що для вкладання нових теоретичних дисциплін з авіації були залучені значні спеціалісти. Поступово складався колектив викладачів, здатних провадити підготовку авіаційних інженерів. У 1928 році в ХТІ відбувся перший випуск інженерів з авіаційної спеціальності.

17 квітня 1930 року був опублікований наказ № 1240 Вищої ради народного господарства СРСР про реорганізацію Харківського технологічного інституту та створення на його базі шести галузевих ВНЗ: машинобудівного, хімічного, електротехнічного, інженерно-будівельного, сільськогосподарського машинобудування та авіаційного. Саме у цьому році було засновано Харківський авіаційний інститут, а головному інженеру Харківського авіазаводу Григорію Петрову запропонували очолити новий ВНЗ. І 1 червня 1930-го Петров розпочав виконання своїх нових обов’язків.

Проект "літаючі крила", рекорд швидкості і 26 "мертвих петель". Історія легендарного Харківського авіаційного інституту, - ФОТО, фото-2

У 1930 році Харківській авіаційний інститут мав в своєму складі лише два факультети — літакобудування та моторобудування. На момент заснування у виші було всього 12 викладачів і 69 студентів. Однак інститут розвивався надзвичайно швидкими темпами.

З 1931 по 1932 рік директором Харківського авіаційного інституту був Андрій Медведер. Перебування Медведера на посаді очільника ХАІ стало унікальним випадком в історії ВНЗ СРСР, оскільки він був директором ХАІ і одночасно студентом третього курсу факультету літакобудування.

«Перший» у Європі пасажирський літак і бомбардувальник Другої світової війни

Проект "літаючі крила", рекорд швидкості і 26 "мертвих петель". Історія легендарного Харківського авіаційного інституту, - ФОТО, фото-3

У 1932 році під керівництвом професора кафедри конструкції літаків Йосипа Немана ініціативна група співробітників і студентів Харківського авіаційного інституту створила проект швидкісного літака, який отримав назву ХАІ-1. Це був перший в Європі пасажирський літак з шасі, яке прибиралося в польоті, що забезпечило ХАІ-1 рекорд швидкості. На двигуні М-22 потужністю 480 кінських сил літак показав швидкість у 322 кілометри на годину. За цим показником він посів перше місце в Європі та друге у світі. З 1934 по 1937 рік на Київському авіазаводі побудували більше 40 таких літаків. В післявоєнні роки ХАІ-1 взагалі став наймасовішим пасажирським літаком СРСР. Досягнення в цій області послужили поштовхом для створення у Харківському авіаційному інституті дослідно-конструкторського бюро.

У 1934 році вперше злетів планер «Осавіахімовець України» або ХАІ-4, створенням якого керував Павло Беннінг. Саме Беннінг запропонував унікальну систему гідравлічного зв’язку між переднім і заднім шасі, яка дозволяла одночасно прибирати і випускати три колеса в польоті. Паралельно з цим розробляли планер «Осавіахімовець ХАІ», якому судилося увійти в історію світової авіації. На ньому пілот Рижков вперше в світі здійснив фігури вищого пілотажу на планері, виконавши 26 «мертвих петель», одна з яких — з виходом в зворотному напрямку.

Влітку 1934 року в Харківському авіаційному інституті створили планер-безхвостку або ХАІ-2. Вже через два місяці на десятих Всесоюзних планерних змаганнях у місті Коктебель в Криму ХАІ-2 поставив рекорд серед планерів свого класу, протримавшись у повітрі 58 хвилин. На зворотному шляху до Харкова планер поставив ще один рекорд — пілотований льотчиком Леонідом Рожковим ХАІ-2 пролетів 4,5 години на буксирі від Криму до Харкова без єдиної посадки.

Проект "літаючі крила", рекорд швидкості і 26 "мертвих петель". Історія легендарного Харківського авіаційного інституту, - ФОТО, фото-4

У 1935 році інженер і в майбутньому генеральний конструктор Харківського авіаційного інституту Архип Люлька розробив і спроектував перший у СРСР турбореактивний двигун РТД-1. У цьому ж році студенти інституту Фіщук, Стасюк і Косухін створили проект «літаючі крила». Вони давали можливість людині, що вистрибнула з літака, здійснювати політ, який планує. В подальшому даний проект втілили в життя під назвою «реактивний ранець».

З 1936 по 1938 рік на базі ХАІ-1 створили літак ХАІ-5. В подальшому його модифікували у бомбардувальник ХАІ-5 — Р10, який в роки Другої світової війни активно використовували, як розвідник і ближній бомбардувальник, аж до 1943-го. Всього побудували 490 таких літаків.

Перші ракети і бої з нацистами на території ХАІ

Проект "літаючі крила", рекорд швидкості і 26 "мертвих петель". Історія легендарного Харківського авіаційного інституту, - ФОТО, фото-5

З листопада 1937 року в Харківському авіаційному інституті працювала реактивна група, проектувалися перші ракети. Так, 10 листопада під керівництвом академіка Георгія Проскури об’єдналася група вчених, інженерів і студентів, яка зайнялася питаннями вивчення ракетної тяги, конструюванням і запуском перших ракет. 19 вересня 1940-го ентузіасти реактивної групи поблизу села Черкаська Лозова під Харковом запустили порохову ракету №2

У 1941 році Харківський авіаційний інститут закінчив майбутній викладач ХАІ, головний інженер і генеральний директор Харківського авіаційного виробничого об’єднання Борис Хохлов. Саме під керівництвом Хохлова на Харківському авіаційному заводі випускали такі всесвітньо відомі лайнери, як Ту-104, Ту-124 і Ту-134, а також розпочали підготовчі роботи до виробництва нового покоління літаків серії Ан — Ан-72 і Ан-74.

До початку 1940-х в ХАІ навчалося вже більше тисячі студентів, працювало дослідно-конструкторське бюро і активно велися наукові дослідження. Розвиток Харківського авіаційного інституту перервав напад Нацистської Німеччини на Радянський Союз. Більше півтисячі викладачів і студентів ХАІ воювали проти нацистів на фронті, а в бойових діях брали участь розроблені інститутом бомбардувальники, як, наприклад, ХАІ-5 — Р10.

Проект "літаючі крила", рекорд швидкості і 26 "мертвих петель". Історія легендарного Харківського авіаційного інституту, - ФОТО, фото-6

У зв’язку з окупацією міста Харківський авіаційний інститут евакуювали до Казані, де він продовжував готувати фахівців для авіаційної промисловості. У воєнні роки студентів старших курсів ХАІ направляли на інженерні посади оборонних підприємств. Багато з них нагородили орденами і медалями за успіхи в організації виробництва бойової техніки.

16 серпня 1943 року бійці 285-го гвардійського полку одними з перших увірвалися в окупований Харків і вибили нацистів саме з району Харківського авіаційного інституту. Пройшовши територію ХАІ, вони вийшли в район Журалівського гідропарку.

Розвиток ракетної техніки і видатний конструктор Антонов

Проект "літаючі крила", рекорд швидкості і 26 "мертвих петель". Історія легендарного Харківського авіаційного інституту, - ФОТО, фото-7

У 1944 році після звільнення міста Харківський авіаційний інститут повернули додому. Відновлення зруйнованих корпусів вишу зайняло майже 8 років. Одночасно вдосконалювався навчальний процес, створювалися нові кафедри і розширювалася програма наукових досліджень. В кінці 1940-х провели перші досліди з зі штампування вибухом. У 1953 році в інституті розпочали роботи зі створення реактивних пальників для буріння твердих порід і побудували аеродинамічну трубу. У зв’язку з розвитком ракетної техніки розпочали підготовку фахівців з її проектування і виробництва, а також відкрили радіотехнічний факультет.

У 1960-х в Харківському авіаційному інституті створили лабораторію з використання імпульсних джерел енергії в промисловості та лабораторію з дослідження тривалої міцності авіаційних конструкцій. Почало працювати студентське конструкторське бюро, яке за час свого існування створило понад 30 зразків літаків. У 1966 році ХАІ включили в число 26 базових вищих навчальних закладів СРСР.

У червні 1967 року студенти Харківського авіаційного інституту побудували і успішно випробували унікальний літак ХАІ-20, який удостоїли кількох нагород. Через два роки в інституті створили гібколет ХАІ-21 — прообраз нинішніх мотодельтапланів. ХАІ-21 з успіхом демонстрували на виставках в США і Канаді.

Проект "літаючі крила", рекорд швидкості і 26 "мертвих петель". Історія легендарного Харківського авіаційного інституту, - ФОТО, фото-8

З роками спеціалізація Харківського авіаційного інституту розширювалася. До 1980 року тут відкрили нові факультети — систем управління літальними апаратами і ракетно-космічної техніки. Тривав розвиток матеріальної бази інституту. Завершили будівництво комплексу аеродинамічних труб, спорудили нові навчальні корпуси, гуртожитки, спорткомплекс і базу відпочинку в Криму. У 1977-му видатний конструктор Олег Антонов став завідувачем кафедрою конструкції літаків ХАІ. У 1978 році за видатні успіхи в галузі підготовки висококваліфікованих фахівців і в наукових дослідженнях інституту присвоїли ім’я вченого і теоретика повітроплавання Миколи Жуковського. У 1980-х відкрили факультети підвищення кваліфікації для працівників авіаційно-космічної промисловості та факультет довузівської підготовки.

Міжнародна космічна програма і наукові проекти

Проект "літаючі крила", рекорд швидкості і 26 "мертвих петель". Історія легендарного Харківського авіаційного інституту, - ФОТО, фото-9

У 1991 році після здобуття Україною незалежності Харківський авіаційний інститут став єдиним вишем, який здійснював комплексну підготовку фахівців для авіаційно-космічної галузі. У 1992-му вперше в історії ХАІ почав навчати іноземних студентів, був створений факультет економіки і менеджменту. У серпні 1998 року на базі інституту створили Державний аерокосмічний університет імені Жуковського «Харківський авіаційний інститут». У 1999 році в ХАІ створили ще один факультет — гуманітарний.

11 вересня 2000 року ХАІ присвоїли статус «Національний». В подальшому виш став співвиконавцем Міжнародної космічної програми «Альфа», а також наукових проектів з фірмами США, Японії, Німеччини, Мексики, Нідерландів та Китаю. У різні роки в університеті викладали генеральні конструктори і керівники найбільших авіаційно-космічних підприємств України.

Загалом за роки свого існування ХАІ підготував десятки тисяч інженерів. Серед фахівців з вищою освітою, які працюють в авіаційно-космічної галузі України, 80% — випускники ХАІ. Вчені вишу мають досягнення в галузях надзвукової аеродинаміки, міцності авіаційних конструкцій, конструювання авіаційних і ракетних двигунів, систем управління літальних апаратів і багатьох інших. Винаходи вчених ХАІ запатентовані більш ніж в 20 країнах світу, а сам виш є постійним учасником міжнародних виставок.

Нагадаємо, що редакція сайту 057 розповідала історію легендарного Харківського національного університету Повітряних сил імені Івана Кожедуба. Детальніше про це читайте тут.

Статьи по теме

Последние новости

    Перша автономна котельня ВООЗ в Одеській області, запрацювала в Ізмаїлі

Перша автономна котельня ВООЗ в Одеській області, запрацювала в Ізмаїлі

Читать всю статью

Мы в соцсетях

Наши партнёры

UA.TODAY - Украина Сегодня UA.TODAY

Наша цель – ваш комфорт: EA-LOGISTIC – гарантия эффективных международных грузоперевозок.