Місто майбутнього від Нормана Фостера: як зміни очікують на післявоєнний Харків
На початку лютого команда Фонду британського архітектора Нормана Фостера представила довгоочікуваний проект Генерального плану, згідно з яким післявоєнний Харків очікую повна перебудова.
057 зібрав для харківʼян всю інформацію про масштабний план відновлення та реконструкції нашого міста.
Що очікує на транспорт Харкова
Згідно зі новою стратегією розвитку міста, головною метою оптимізації транспортно-дорожньої мережі стане забезпечення зручного швидкого звʼязку між периферійними районами, а також центром міста.
За рахунок зменшення трафіку на головних магістралях планується реорганізувати транспортну структуру центру із створенням великих пішохідних зон та велодоріжок.
Для цього планується створити нові траси в обхід центру. Їх збудують за рахунок смуг відчуження внутрішньоміських залізниць, територій промпідприємств, що не діють.
Також розробляються проекти пробивання транспортних тунелів під центральною частиною міста з виходом на існуючі радіальні магістралі,
За словами мера Харкова Ігоря Терехова вже зараз ведеться розробка траси внутрішнього кільця міста Харкова.
«Концепція нової транспортної моделі, яка буде запропонована, є вкрай важливою, оскільки є каркасом до внесення змін до Генерального плану міста Харкова. Цього року ми надамо наші пропозиції харків’янам для їх залучення та рекомендацій», — пообіцяв Терехов.
Також передбачається впровадження підземних та багаторівневих перехоплюючих паркінгів.
У Харкові зʼявляться пешеходні квартали
У Харкові планують створити пішохідних кварталів.
Наприклад, це можуть бути маршрути від Подолу, від «Стрілки», від вулиці Ковальської до оперного театру та «Дзеркального струменя». Все це – тихий центр.
Багато вулиць до війни претендували на те, щоби стати пішохідними, це: Донець-Захаржевського; Гоголя; Квітки-Основ’яненка; Воробйова; пров. Воробйова. Тепер архітектори вирішили розширити пішохідну географію. Проект пішохідних кварталів назвали «Котел»
Що буде на місті Північної Салтівці
В оновленому Генеральному плані міста вся інфраструктура, яка потрібна для комфортного життя мешканців Північної Салтівки, буде в пішій доступності від дому.
У пішій доступності будуть магазини, навчальні заклади, спортивні споруди, місця для відпочинку та роботи.
«Там планується будівництво житла нового типу — з підземними паркінгами, системами енергозбереження та локальними котельними. Ми презентуємо цей пілотний проект містянам, щоб вони розуміли, в яких умовах житимуть після нашої перемоги. Це потребуватиме наполегливої праці 24/7 та значних фінансових ресурсів, але ми це зробимо», — наголосив міський голова.
Ринок «Барабашово» перетворять у науковий парк
Ринок «Барабашово» буде перетворено на революційний район змішаного використання, присвячений просуванню наукових та технологічних інновацій.
За словами Ігоря Терехова цей проєкт поєднає інноваційний потенціал наукових парків із сучасними підходами до створення мікрорайонів.
Також там буде впроваджений сучасний підхід до створення мікрорайонів з багатоквартирними будинками, громадськими просторами та сучасною набережною.
«Будуть створені нові схеми житла, а також гнучкі багатоквартирні будинки, які сприятимуть економічному розвитку міста за рахунок інноваційних досліджень та компаній. Присутність та зв’язок з університетами матиме важливе значення, а також проєктування адекватних громадських просторів та будівель для просування орієнтованого на людину району майбутнього», — зазначив Ігор Терехов.
Але і після перебудови торгові місця збережуть, але вони будуть якісно іншого рівня.
Харків перетворять на зелене, екологічне місто
У місті є чотири річки (Лопань, Харків, Немишля, Уди), які мають різні ширину та набережні. Вони недостатньо повноводні, але дуже вдало розташовані по всьому місту.
В стратегії розвитку міста зазначається, що саме розчищення й благоустрій берегів річок «є пріоритетом розвитку та відновлення рекреаційних зон. З іншого боку, ці малі річки виокремлюють внутрішньоміські райони і так само можуть виступати територіями зустрічі та спільних дій локальних спільнот».
«Завдяки редизайну трьох обраних річкових ділянок, Харків отримає стратегію перетворення своїх річок на високоякісні громадські простори, які будуть служити екологічними коридорами, просуваючи стратегію пішохідного та велосипедного руху в місті», — заявив Ігор Терехов.
Також у новому Генплані пропонується об’єднати всі парки, водойми й річки в цілісну, безперервну екосистему.
Планується обʼєднати розділ смуги проспектів Героїв Харкова, Гагаріна та Науки. Необхідно буде демонтувати суцільні огорожі, замінивши їх дорослими деревами, й доповнити систему тротуарів велодоріжками.
Також не задіяні в просторовому розвитку ділянки підприємств, які припинили свою роботу зі зміною характеру сучасного виробництва (перехід з індустріальної в постіндустріальну еру) та руйнівними наслідками російської агресії. Пропонується скористатися цими ділянками для розвитку ландшафтних парків.
Парки міських лікарень повинні бути доступні всім мешканцям і можуть стати частиною загального екологічного каркасу, включно із системою вело- та пішохідних доріжок загального користування.
Пілотним проектом для реалізації цієї концепції було обрано ділянку річки Харків від Журавлівського водосховища до проспекту Героям Харкова.
У післявоєнному Харкові буде жити понад двох мільйонів людей
Оновлюючи Генеральний план розвитку Харкова, фахівці розраховують, що чисельність міста складатиме від 2 до 2,5 мільйона мешканців.
Так вважає Ігор Терехов.
«Ми усі впевнені у нашій перемозі. Харків – дуже знакове місто для України, Європи і всього світу. Тому ми розраховуємо на чисельність у два – два з половиною мільйони мешканців міста Харкова разом зі студентами, які будуть навчатися у наших вишах та технікумах. Можливо, з часом буде ще більше», — зазначив мер.
Своєю чергою британський архітектор Норман Фостер зауважив, що після пережитих випробувань місто має стати ще сильнішим та привабливішим.
Норман Фостер
«Історично, у минулому, в часи кризи люди, звичайно ж, тікали з міст. Але уроки історії показують, що місто завжди відроджується з кризи, будь то хвилі катастрофи, такі як війна, пандемія, природні катаклізми. Але місто завжди відновлюється, стає краще, сильніше. І це ми і обговорюємо, створюючи Генеральний план. Тому що очікуємо, що місто в майбутньому стане кращим, більш привабливим, стане соціальним магнітом, який буде спонукати людей повертатися», — зазначив Норман Фостер.