Gorozhanin.com.ua

Тотальний брак кадрів і критична фінансова ситуація: як розпочався 2025 рік для дніпропетровських медіа

28 января
02:39 2025

2025 рік для медійників Дніпропетровщини розпочався по-різному. Для одних – стабільною роботою, для інших – кадровим голодом. Попри це, всі говорять про потребу в стабільному фінансуванні медій. Останні новини про призупинення на три місяці американської фінансової допомоги для медіа, спантеличили всіх. Багато медійників вже зараз говорять, що ситуація може призвести до закриття деяких медіа регіону. А це — погана тенденція для дотримання належного рівня свободи слова і захисту громадян від постійних інформаційних атак російських агресорів.

Кадровий голод

Для нікопольського медіа «Прихист» кадрове питання стало основним ще на початку повномасштабного вторгнення. На той момент колектив налічував близько 10 людей: журналісти, оператори, копірайтери. Від початку повномасштабного вторгнення частина колективу, здебільшого жінки з дітьми, виїхали з країни. Однак ситуація значно погіршилася в липні 2022 року, коли почалися обстріли Нікополя. 

«Склалася така ситуація, що ми з оператором протягом пів року кожного дня, взагалі без вихідних працювали тільки вдвох. Виїздили щодня на прильоти. Тоді було дуже важко і навіть критично. Але за цей час питання про закриття, переїзд або припинення діяльності «Прихисту» взагалі не стояло», — говорить головна редакторка медіагрупи «Прихист» Анна Целуйко.

У березні 2024 року видання змогло знайти ще одного оператора та журналістку, що дозволило розподілити роботу: дві знімальні групи та копірайтер, який працює віддалено.

«Але зараз, коли на початку січня нашого оператора забрали в ЗСУ, ми залишилися в трьох з половиною, можна так сказати. У Нікополі склалася така ситуація, що як медіа локально знаходимося в місті тільки ми. Є ще дві пресслужби: міського голови та начальника районної військової адміністрації. Але, попри все, для нас важливо залишатися тут і показувати українцям та міжнародній спільноті Нікополь та Нікопольський район, говорити про обстріли. Саме в цьому зараз ми бачимо свою місію», — говорить Анна Целуйко.

AD_4nXcxExcc0RQMcS4_v8uEeJHtd9y06s0MtTgYuhhLmeW2uUQMqtlU5-r45UqphKMGbeCbdvw67J7I6bgMRtrMhRP93Y_1blCxAWbOy0-_p7Mmb1go4IqOvbjQAFMrIun7AL31yDFsaGh_dQ2lnsEfru0?key=YYS8HGHK438ykCVN1VjWMy04

Головна редакторка медіагрупи «Прихист» Анна Целуйко

Фото: Ігор Кобельнюк

Одним з основних викликів для медіа виконавча директорка онлайн медіа «Перший Криворізький»  Софія Скиба називає мобілізацію співробітників та емоційне вигорання.

«Один із викликів — мобілізація співробітників і пов’язаний із цим онбординг. Доводиться вчити нових людей, не прощаючись із чинними колегами. Другий — люди втомились жити у невизначеності. Йдеться про загальнополітичну ситуацію в країні, удари по місту, що стаються поруч із домівками колег. Тобто ніби людина є в команді, але ти не можеш тиснути працювати, якщо щойно поруч прилетіло», — розповідає вона.

«У жовтні 2024 року ми відпустили нашого оператора та монтажера. Він з Жовтих Вод. На початку повномасштабного вторгнення він навчався у Києві. Працював з нами два роки, ми вкладали в нього кошти, ресурси. Але зараз ситуація в Києві стабілізувалася, на ринку праці в столиці набагато вищі заробітні плати і втримати його в локальному медіа в маленькому містечку не вдалося», – розповідає головний редактор інтернет-видання «Жовті Води. City» Павло Єштокін.

Не краща ситуація і в деяких дніпровських медіа. Зокрема, головна редакторка сайту 056.ua Катерина Охотник теж вважає кадровий голод чи не найбільшою проблемою у медіа.

«Завжди складно знайти людей, які готові працювати у режимі 24/7, орієнтуватися в різних темах, критично мислити та аналізувати події. Я працюю в такому режимі і хотіла б, щоб мої журналісти були готові до подібного підходу. Проте знайти таких людей стає дедалі важче, адже багато фахівців залишають професію. Я завжди шукала спеціалістів серед знайомих колег, але в сучасних умовах це значно ускладнюється. Медіа потребує універсальних і відданих своїй справі спеціалістів, і це є одним із головних викликів», – говорить Катерина Охотник.

AD_4nXdxqhAGZNxm4zTz6WOucx4K7DN0OEx-A014g7rQaocOKZHZzu-as_-9QYsTN4_NT4BVVD6ffjxYJ-mvUjOsJFAsFth0dEvJ0OG_uZHRXi9rb2v5kO4PwlPD6R42htAdGLD7Bes-GJl2A-qcUAcGXQ?key=YYS8HGHK438ykCVN1VjWMy04

 Головна редакторка сайту 056.ua Катерина Охотник

Фото: Катерина Охотник

Фінансування: болюча тема регіональних медіа

Ще критичнішою є ситуація з фінансуванням. Саме через це, за словами головного редактора інтернет-видання «Жовті Води. City» Павла Єштокіна, вони не шукають відеооператора. Для видання критично важливо знайти менеджера з продажів або грант-менеджера. 

«Зараз більшість розмов з іншими учасниками медійної спільноти і рекламного ринку — про необхідність збільшувати і продажі, і вартість послуг. За нашими підрахунками, аби хоч трохи заробляти, нам потрібно збільшити кошторис на рекламні послуги втричі: умовно, якщо пост коштував 300 гривень, він має коштувати 1000. Зараз ми  обговорюємо це і консультуємося з лідерами ринку продажів реклами. Будемо замовляти курси з рекламного менеджменту. Але, знову ж таки, знайти рекламного менеджера або просто зацікавлену людину на цю посаду в Жовтих Водах складно. А для того, щоб навчитися рекламному менеджменту, необхідно пройти  навчання, що коштує $1000, яких у нас немає. Завдяки грантам нам вдалося трохи накопичити грошей, тому до березня ми живемо та працюємо за рахунок них. На березень грошей вже немає», – говорить Павло Єштокін.

Для онлайн-медіа «Перший Криворізький» ситуація з фінансування наближається до критичної.

«Ми заходили в рік, маючи контракти, домовленості, бачення до кінця 2025 року. Але зараз, коли призупинені більшість проєктів, ми не розуміємо, чи існуватимемо вже цієї весни. Реклами немає. Ми навіть не зможемо закривати роботу людини, яка опрацьовує дуже поодинокі запити на розміщення чи виготовлення реклами. Про заробіток взагалі не йдеться вже три роки як. Частково ситуація гірша, ніж в лютому 2022 року. У нас понад 30 людей  лише основної команди. Сказати людям: працюйте, а чи будуть кошти — я не знаю, — я не можу», – ділиться  виконавча директорка Софія Скиба.

«Ми звернемось за підтримкою до спільноти, проте маємо бути свідомі, що останні новини (йдеться про укази президента США про призупинення зовнішньої міжнародної підтримки, — авт.), вдарять по абсолютно всіх галузях, відтак і донатити не буде кому і чим», – говорить Софія Скиба.

AD_4nXdofHhIgp5OjoEkRyiTzqSmBBEvEB97Cs0tDgVGRe-E5kP4qqI0l05lrd_qspoRkQ6qe5IwgM310w0fJTFOaJFcrJx-_AIHfb2OhRyUjCYhDv8phBztqQ_QNIk8teMYIhIUjXPyjR8w-pNGd4Q7Hag?key=YYS8HGHK438ykCVN1VjWMy04

Виконавча директорка онлайн-медіа «Перший Криворізький» Софія Скиба

Фото: «Перший Криворізький»

«Ми подалися на два гранти, фінансування довгострокове, чекаємо відповіді. Не знаємо, чи якось вплинули на них ці новини від США. Можливо, вони не будуть фінансувати медіа. Просто чекаємо лютого, коли нам про це повідомлять», – коментує останні новини Павло Єштокін. За його словами,  шанс на роботу далі є, але невеликий через обмежений рекламний ринок в Україні. “Я розумію, що мінімально, за рахунок рекламних коштів, при збільшенні ціни втричі, і за умови, що від нас не підуть рекламні партнери, то можна мінімально, зі скороченнями штати, протягнути», – говорить головний редактор інтернет-видання «Жовті Води. City» Павло Єштокін.

AD_4nXdPES-Hup4aMcwKN75cWLWGX8scZy2zEz2vet8zrMsLSrOB6NtS9AbxqflIrW_JoTHJPuDic1wS2arfchHd5uHjP3dfsLzzJfO-ZQTs84ucPt2u7KXy-62V5nIbCLBRVYFjIXm8zk3KBmV07uE-Obc?key=YYS8HGHK438ykCVN1VjWMy04

Головний редактор інтернет-видання «Жовті Води. City» Павло Єштокін

Фото: Павло Єштокін

Катерина Охотник, головредка сайту 056.ua констатує, що ці рішення уряду США суттєво вплинуть на бюджет медіа і його роботу. «Нещодавно нам повідомили, що Internews зупинив дію гранту для ГО «Інститут масової інформації», і це стосується також виплат субгрантерам. Відповідно, ми не можемо витрачати ці кошти. Це серйозний удар для нашої редакції, адже грантове фінансування було вагомою частиною нашого бюджету. Рекламні доходи, хоч і допомагають, але їх недостатньо, щоб повністю перекрити витрати. Ситуація ще не критична, проте в довгостроковій перспективі виживання залежатиме від відновлення грантової підтримки або інших джерел фінансування», — говорить вона.

Оптимізм та плани

Незважаючи на дійсно складну ситуацію з фінансуванням, медіа всіма можливими способами намагаються тримати оптимізм, шукають рішення і будують плани на майбутнє. 

«Минулого року ми відкрили громадську організацію. Тому плани на цей рік –  налаштування роботи через неї. Хочемо налаштувати рекламний відділ, продавати більше і вимушено збільшити ціни. Ще, звісно, полювати на всі можливі фінансування, що тільки можемо вполювати», – говорить головний редактор інтернет-видання «Жовті Води. City» Павло Єштокін.

У медіагрупі «Прихист» на цей рік були амбітні плани – зокрема, запустити подкасти. Для Нікополя і Нікопольського району, каже головна редакторка видання, це те нове і унікальне, що ще ніхто не робив. Плани може порушити колосальний кадровий голод, втім команда працює над цим і сподівається, що ця рубрика все таки з’явиться. Тож, тримаймося.

Катерина Лисюк, регіональна представниця Інституту масової інформації в Дніпропетровській області 

Написання цього блогу стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проект USAID «Медійна програма в Україні», який виконується міжнародною організацією Internews. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю ГО ”Інститут масової інформації” та необов’язково відображає точку зору USAID, уряду США та Internews

Статьи по теме

Последние новости

Небезпечне метеорологічне явище та аномалія: прогноз погоди у Дніпрі та області на 30 січня

Читать всю статью

Мы в соцсетях

Наши партнёры

UA.TODAY - Украина Сегодня UA.TODAY

Наша цель – ваш комфорт: EA-LOGISTIC – гарантия эффективных международных грузоперевозок.