Що означає початок скринінгу українського законодавства Євросоюзом
25 січня 2024 року українська делегація на чолі з віцепрем’єр-міністром О. Стефанішиною взяла участь в установчій зустрічі у Брюсселі щодо започаткування т.зв. процедури скринінгу. ЄС на засіданні представляли генеральний директор Директорату Європейської комісії з питань політики сусідства та переговорів з розширення (DG NEAR) Г. Купман і директорка у справах відносин з Україною А. Ярош-Фріз.
У Центрі протидії дезінформації при РНБО України проаналізували, що означає початок скринінгу українського законодавства Євросоюзом.
Зазначена офіційна процедура – це аналіз адаптації законодавства України на відповідність до права Європейського Союзу в контексті рішення Європейської ради від 14 грудня 2023 року про початок переговорів з Україною щодо членства в ЄС та результатів домовленостей Президента України В. Зеленського із Президенткою Європейської комісії Урсулою фон дер Ляєн. Учасники зустрічі обговорили підходи до формування переговорних команд, підготовку переговорної рамки ЄС та переговорної позиції України, проведення першої міжурядової конференції та календар взаємодії на найближчі місяці. Під час засідання європейська сторона презентувала особливості й етапи проведення офіційного скринінгу, а Україна – своє бачення національної переговорної архітектури.
Що це означає для України?
По-перше, процедура скринінгу законодавства України на відповідність законодавству ЄС є обов’язковою для фактичного початку переговорного процесу щодо вступу країни-кандидата до ЄС. Результати оцінки українського законодавства на його відповідність високим стандартам правової системи Європейського Союзу (Acquis communautaire) передують офіційному початку переговорів про вступ. Тож, до початку безпосередніх передвступних переговорів Україна повинна сформувати дорожні карти у сферах верховенства права, свободи руху осіб (юстиція, свобода, безпека) та реформи державного управління. У межах цього процесу ЄС сформував графік зустрічей представників українських міністерств та Єврокомісії. За результатами скринінгу Єврокомісія представить Раді ЄС проєкт рамкових умов для переговорів з Україною про членство, що стане підставою для їх початку.
По-друге, важливо, що Україна ще до отримання офіційного рішення Євроради провела самоскринінг, який дозволив визначити стан адаптації українського законодавства до європейського. До проведення селф-скринінгу було залучено понад 80 органів державної влади та державних установ за 34 переговорними розділами. Протягом двох місяців органи державної влади опрацювали приблизно 28 тисяч актів права ЄС та за результатами підготували 34 звіти з результатами гармонізації національного законодавства з правом ЄС.
Водночас у ході підготовки до офіційного скринінгу українською стороною були розроблені проєкти нормативно-правових актів, що мають бути прийняті в рамках переговорного процесу та ухвалені відповідні законопроєкти для їх імплементації у Верховній Раді. 8 листопада 2023 року Президентка Єврокомісії Урсула фон дер Ляєн повідомила, що Україна виконала понад 90% реформ у рамках семи рекомендацій, зокрема щодо реформи Конституційного Суду, продовження судової реформи, антикорупційних заходів та боротьби з відмиванням коштів, втілення антиолігархічного закону, узгодження аудіовізуального законодавства з європейським та зміну законодавства про нацменшини.
Тож, результати незалежної оцінки виконання Україною «домашнього завдання» із завершення реалізації рекомендацій з боку Генерального директорату Європейської комісії з питань політики сусідства та переговорів із розширення будуть мати вирішальне значення для початку безпосередніх переговорів з приєднання України до ЄС. Як зазначила віцепрем’єрка з європейської та євроатлантичної інтеграції О. Стефанішина, «українська сторона має всі необхідні спроможності, щоб динамічно рухатися вперед», а українські інституції мобілізовані та готові до активної спільної роботи.
По-третє, важливим фактором на користь успішного проходження скринінгу є те, що рішення Європейської ради про початок переговорів з Україною щодо вступу до ЄС від 14 грудня не містить жодних додаткових умов. Тож, процес скринінгу розпочнеться негайно зі створення групи, яка розглядатиме різні дисципліни й охоплюватиме аналіз відповідності національного законодавства чинному законодавству ЄС, розподіленому на 33 глави та шість кластерів.
Отже, початок роботи з проведення Європейською комісією аналітичної перевірки українського законодавства на відповідність правовим стандартам ЄС є першим фундаментальним кроком із приєднання України до ЄС та має надати імпульс для безпосередніх переговорів з цього приводу.