Громадські молодіжні організації Запорізького регіону залишаються без підтримки
Це об’єктивна умова, оскільки розв’язання соціальних проблем молоді можливе такими шляхами :
— зусиллями самої держави, тобто за патерналістською моделлю;
— зусиллями самої молоді, за підтримки ініціативи молодіжних та дитячих громадських організацій, стимулюючи молодь до самостійного розв’язання своїх проблем;
— співпраці органів державної влади та громадських організацій.
Співпраця органів державної влади і молодіжних організацій — це спосіб залучення молоді до розбудови держави, використання потенціалу молоді як в інтересах суспільства, конкретного регіону, так і на благо окремих молодих людей.
Може не всі знають, але у нашої держави є стратегія державної політики сприяння розвитку громадянського суспільства в Україні. Тобто держава хоче, щоб у нас було громадянське суспільство і виробило спеціальну стратегію для його розвитку, закріпило цю ініціативу законодавчо.
Відповідно до ст. 8 Закону України «Про молодіжні та громадські організації» від 01.12.1998 р. молодіжні та дитячі громадські організації залучаються органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування до розроблення і обговорення проектів рішень з питань державної політики щодо дітей та молоді.
Органи державної влади та органи місцевого самоврядування – ініціатори розроблення державної цільової програми розміщують на своєму офіційному веб-сайті проекти концепцій державних цільових програм, які стосуються дітей та молоді, а також розглядають пропозиції до них від молодіжних та дитячих громадських організацій у порядку, визначеному законом.
Згідно положень ст.. 10 вищезазначеного Закону органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування надають фінансову підтримку діяльності молодіжних та дитячих громадських організацій і їх спілок у межах повноважень, визначених законом.
При затвердженні місцевих бюджетів передбачаються видатки на реалізацію програм молодіжних та дитячих громадських організацій.
Органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування можуть делегувати молодіжним та дитячим громадським організаціям повноваження щодо реалізації відповідних програм (проектів, заходів). У цьому випадку вони подають молодіжним та дитячим громадським організаціям фінансову та матеріальну допомогу і здійснюють контроль за реалізацією наданих повноважень, у тому числі за цільовим використанням виділених коштів.
Це те, що повинно бути. А чи так все насправді в Україні та в регіонах?
Запорізька міська молодіжна громадська організація «СТЕП» в рамках проекту «Реалізація методики громадського моніторингу – основа прозорості державних закупівель», який реалізується в межах спільної ініціативи Pact Inc., Міжнародного фонду «Відродження» та Фонду Східна Європа, проаналізували взаємодію молодіжних громадських організацій та органів виконавчої влади, органи місцевого самоврядування по виконанню державної політики у сфері сім’ї, молодіжної політики, фізичної культури і спорту. Громадські аудитори в Запорізькій області намагалися дізнатися, чи проводяться конкурси проектів, як та в якій мірі фінансуються проекти молодіжних громадських організацій в регіоні, чи передбачені кошти на поїздки творчих колективів за кордон.
Відповіді від районних державних адміністрацій, на справді вразили.
Бердянська РДА надала відповідь, коротко та змістовно, що громадські молодіжні організації в районі не зареєстровані, конкурси проекті не проводилися, кошти не виділялися, поїздки не планувалися.
В Чернігівському районі Запорізької області молодіжні громадські організації не ініціювали участі у конкурсі проектів. Виникає питання, а яким же чином реалізується законодавча норма, яка регламентує, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування – ініціатори розроблення державної цільової програми.
В Пологівському, Токмацькому та Гуляйпільському районах, молодіжні громадські організації зареєстровані, але конкурси проектів не проводилися. Поважна причина, але недоречна. Тому, що в Законі визначено, що «Молодіжні та дитячі громадські організації залучаються органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування до розроблення і обговорення проектів рішень з питань державної політики щодо дітей та молоді.
Викликало обурення відповідь Якимівської районної державної адміністрації, де зазначено – «На території Якимівського району функціонує Якимівка районна громадська організація „Молоді регіони”. Організація заснована 05 серпня 2010 року, метою організації є здійснення діяльності спрямованої на задоволення та захист законних соціальних, економічних, творчих та духовних цінностей молоді на території Якимівського району.
Стосовно питань, висвітлених в запиті, зазначених заходів в Якимівському районі не проводилось». Висновки робимо самі….
Відмітилася, з позитивного боку, Бердянська міська рада, яка надала відповідь —
«Щорічно у м. Бердянськ проводиться конкурс проектів молодіжних громадських організацій. В цьому році згідно з „ Програмою соціального становлення та розвитку молоді м. Бердянськ на 2012 рік ” затвердженої рішенням двадцять першої сесії УІ скликання Бердянської міської ради від 01.03.2012 № 45 закладено кошти на реалізацію молодіжних громадських проектів у сумі 40 000 грн., які будуть виділені у разі перевиконання міського бюджету за 9 місяців поточного року та підуть на реалізацію проектів МГО.» В принципі молодці, але можливо б було виділити кошти без умови про перевиконання бюджету.
Згідно з „ Програмою соціального становлення та розвитку молоді м. Бердянськ на 2012 рік ” затвердженої рішенням двадцять першої сесії УІ скликання Бердянської міської ради від 01.03.2012 № 45 запланована організація та проведення молодіжних заходів у кількості – 56 заходів, з гідно з „ Програмою забезпечення транспортних послуг на замовлення відділу сім’ї, молоді та спорту виконавчого комітету Бердянської міської ради на 2012 рік ” виділено кошти у розмірі 200 000 грн. на перевезення молоді призовного віку, дітей-інвалідів до місця навчання м. Маріуполь, перевезення учасників фестивалів та дітей соціально — незахищеної категорії громадян».
На заходи в Чернігівському районі на розважальні та спортивні заходи передбачено 7 000 тис. грн., в Токмацькому районі – 17 750 грн.,
В Гуляйпольському, Якимівському, Пологівському районах кошти на спортивні заходи не закладалися та не виділяються.
На жаль, на соціальну політику, направлену на забезпечення дітей з багатодітних та малозабезпечених сімей всім необхідним до шкільного року, також виділяється мало коштів. Набагато більше бюджетних коштів витрачається на авто послуги. Звичайно, куди без них? І якщо без палива ніяке авто не поїде, то молодіжна організація може і так проіснувати.
Можна зробити висновок, якщо у нас молодіжні організації і розвиваються, то не на бюджетні кошти. А нам залишається лише сподіватись, що ситуація зміниться накраще.