Бюджет-2017 — бюджет стабілізації
— Олександре Володимировичу, як ви в цілому оцінюєте бюджет цього року?
— Перш за все, хочу зауважити, що, незважаючи на критику бюджету (і в чималому ступені цілком обґрунтовану), він забезпечив основу для роботи. Закладені в ньому 3,3% зростання ВВП і ряд інших показників дають нам підставу оцінити його як стабілізаційний, на який можна спиратися. До того ж, ми прекрасно розуміємо, що цей фінансовий документ буде по ходу ще коригуватися.
Я вважаю, що Верховна Рада України, прийняла цілий ряд законів, які сприятимуть економічному розвитку України. Наприклад, закон про експортно-кредитне агентство. Розвиток такого агентства дозволить нашим підприємствам виходити на зовнішні ринки, зменшити вартість кредитів, які вони отримували для виконання своїх програм, проводити страхування своїх договорів і, таким чином, більш впевнено почувати себе на ринку.
— Після прийняття нового Податкового кодексу 129 000 приватних підприємців в Україні знялися з реєстрації. Чому так вийшло? Що, на ваш погляд, сьогодні може поліпшити ситуацію?
— Нагадаю, що одним з досягнень попереднього стало реформування малого бізнесу: було прийнято кілька законодавчих актів і постанов, спрямованих на розвиток підприємництва: спрощена система реєстрації, знизився тиск перевіряючих органів. Ці кроки сприяли зростанню кількості приватних підприємств. І до грудня 2016 року їхня налічувалося вже 200 тисяч. Передбачалося, що ВВП стануть базою для освоєння комерційних і виробничих просторів.
Але з 1 січня 2017 року Україна змінилася ставка єдиного податку. З прийняттям змін до податкового законодавства і збільшенням, так званої «мінімальної зарплати», змінилися умови роботи суб’єктів підприємництва, зареєстрованих як «єдиноподатники». Тепер вони зобов’язані платити від 4 до 8 тисяч гривень на рік, незалежно від того, працюють чи ні. Думаю, так вийшло тому, що ФОП визнали якимись офшорними зонами всередині країни, потенційними конверт-центрами і, таким чином, як би почали боротьбу з корупцією і шахрайством. Вважаю таку постановку питання просто небезпечним перегином, в результаті якого приватний бізнес може просто піти в тінь.
Однак, в Міністерстві соціальної політики Кабміну впевнені, що масове закриття ФОП не вплине на бюджет. На їхню думку, тільки 16, 5 тисяч з 129 тисяч знятих з реєстрації ПП вели активну діяльність. Зате останнім часом, по їх даним, відкрилося 28 тисяч нових приватних фірм. Але це зтвердження, на мій погляд, помилково. Тому що практика показала: хотіли як краще — вийшло як завжди.
— Прокоментуйте, будь ласка, що передбачається в бюджеті-2017 для розвитку сфери виробництва?
— На мій погляд, вже є деякі тенденції, які дозволяють говорити про те, що намітився позитивний тренд. Сьогодні створено департамент управління промисловості при Міністерстві економіки, а також національний комітет зі сприяння розвитку промисловості. У ці структури увійшли компетентні фахівці, такі як президент УСПП Анатолій Кінах, директор комбінату «Запоріжсталь» Ростислав Шурма, представник об’єднаних профспілок Григорій Осовий та інші професіонали, які знають, які актуальні проблеми потрібно вирішувати, і можуть допомогти в модернізації нашої промисловості.
— А які преференції в бюджеті 2017 отримують сільгоспвиробники?
— Питання складне. Адже і в цій сфері теж протягом 2016 року закрились 1, 8 тисяч агропромислових підприємств, і ще 2073 проходять процедуру банкрутства. Відповідно до Податкового кодексу, з 1 січня 2017 року всі аграрії переходять на загальну систему оподаткування — спецрежим ПДВ для сільськогосподарської галузі скасовується. При цьому аграрії втрачають 20-25 млрд. грн., які сільське господарство отримувало від ПДВ. У нинішньому ж бюджеті державна підтримка зросте вдвічі і складе 5,5 млрд. грн, або 1% від ВВП країни в перспективі на 5 років. Рослинництво отримає повернення ПДВ при експорті, а тваринництво — пряму державну дотацію в розмірі 4 млрд. грн. Підтримка великих агрохолдингів зміниться на користь невеликих фермерів, плюс повертається програма часткової компенсації вартості сільгосптехніки. У 5 разів зросте бюджет Міністерства аграрної політики і складе 7,4 млрд. Важко буде нашим аграріям конкурувати з європейськими фермерами, які отримують значні субсидії від держави. Тому ми, підтримуючи великих сільгоспвиробників і переробників, а також галузь сільгоспмашинобудування, будемо боротися за більш вагому підтримку фермерських господарств, тим більше, що кошти для цього закладені.
Але хочу ще раз підкреслити: бюджет — це основа, яка забезпечує можливість економічного розвитку. Справжня ж робота в цьому напрямку тільки починається.